+381 (11) 346 77 44 ordinacija@drdjordjevicginekologija.rs Radnim danima od 09:00 do 20:00 // Subotom od 09:00 do 15:00

Genitalni herpes

Sta je genitalni herpes

Genitalni herpes predstavlja jednu od najčešćih seksualno prenosivih bolesti koju  prenosi Herpes simplex virus ( HSV  ) .  Ove infekcije su veoma zarazne i smatra se da tri četvrtine partnera zaraženih osoba dobijaju bolest odnosno da  do prenošenja bolesti pri kontaktu sa zaraženom osobom dolazi u 75% slučajeva.
Herpes simpleks virus je DNK virus  koji se javlja u dva oblika  i to HSV tip 2  koji je u  85 % slučajeva  izazivač  henitalnog  herpesa i HSV tip 1  koji uglavnom  dovodi do mukokutane orofaringealne infekcije ( promene na usnama ) ,  mada može inficirati i genitalnu regiju.  Imunitet na jedan tip virusa smanjuje stepen bolesti u slučaju infekcije drugim tipom.

Kako se infekcija prenosi i koliki je period inkubacije

Prenošenje infekcije  se ostvaruje  direktnim kontaktom  sa inficiranim sekretom:  HSV-1 oralnim sekretom odnosno  HSV-2  genitalnim sekretom. Oba tipa virusa mogu se preneti na različite lokalizacije  putem oro-genitalnog kontakta. Period inkubacije traje od 2-10 dana .
Smatra se  da oko 25% opšte populacije  ima pozitivna antitela na ovaj virus. U lošim socioekonomskim uslovima  i kod lica sa velikim brojem seksualnih partnera  seropozitivnost se kreće i do 70% .  Većina  zaraženih nema  kliničku sliku uprkos HSV-2 infekciji pošto imaju pozitivna antitela na HSV tip 1 koja suzbijaju simptome.
Pacijenti sa promenama na genitalijama zarazni su 7-12 dana . Kod  infekcije HSV tip 1 taj period je dosta duži  i smatra se da sekrecija pljuvačkom HSV tipa 1 traje i do 7 nedelja.   Infekcija zatim ulazi u latentnu fazu a virus ascedentno odlazi u periferni senzitivni nerv do regionalnih ganglija . Virus se može povremeno aktivirati a recidivi su najčešće izazvani  padom imuniteta odnosno raznim spoljašnjim i unutrašnjim faktorima  koji  do njega dovode kao što su stres, infekcije , hormonske promene, imunosupresivna terapija  itd. Rekurentni herpes   ima simptome koji su blaži  i kraće traju.

Gde se promene javljaju i kako izgledaju kod infekcije Herpes simplex virusom ( HSV)

Promene se kod žena najčešće javljaju  na velikim i malim polnim usnama ,grliću materice,  vagini ,  perineumu i anusu a kod muškaraca na glansu penisa i perianalnoj regiji. Peckanje i svrab su obično prvi simptomi  i javljanju se 2-3 dana pre kožnih manifestacija . Početni stadijum infekcije je često udružen sa malaksalošću ,  temperaturom , groznicom  i otečenim  ingvinalnim limfnim žlezdama. Karakteristične kožne promene su male vezikule ( mehurići )   okružene crvenilom . Vezikule kasnije pucaju  pa dobijamo ulceracije  promera 1-2 mm koje su brojne i bolne.  Maksimalnu veličinu kožne lezije dostižu između 7-10 dana  a posle se postepeno smanjuju . Potpuno zarastanje ulceracija  traje 2-3 nedelje.

Kako se postavlja dijagnoza

Dijagnoza se pored kliničkog pregleda definitvno može potvrditi i uzimanjem brisa iz ulceracije  i to samo tokom prva tri dana infekcije . Serološkim testovima se takođe može dokazati infekcija. Do značajnog porasta titra antitela IgM  dolazi kod akutne infekcije, odnosno rasta titra IgG antitela kod latentne infekcije .  Tip specifična antitela pojavljuju se 7 dana nakon primarne infekcije  i trajna  su.

Kako se infekcija leči

Terapija mora biti započeta što je moguće  ranije  i to najkasnije 72h od početka bolesti.  Lek izbora  za lečenje kako primarnih  tako i rekurentnih HSV infekcija  je  Aciklovira. Oralna primena ovog leka  dovodi do značajnog smanjenja simptoma , posebno bola  i brzog povlačenja promena . Uz to neophodna je  lokalna higijena i tretman  promena a za  sve vreme infkcije savetuje se apstinencija. Pored  održavanja opšte i lokalne higijene vodom i sapunom,  promene se  mogu ispirati i mlakim fiziološkim   rastvorom . Lokaln primena Aciklovir masti je takođe od koristi.

Koje su mere prevencije Herpes simplex infekcije

Zdravstevenom edukacijom i ličnom higijenom  znatno može da se smanji mogućnost  infekcije. Virus je visoko zarazan  tako da i dodir sa obolelom osobom  dovodi do prenosa bolesti u 75% slučajeva. Korišćenje lateks kondoma prilikom seksulanog kontakta eliminiše rizik od infekcije.  Od pojave prvih simptoma  pa do potpunog nestanka ulcercija  moguć je prenos virusa na partnera , zato se savetuje apstinencija u vreme trajanja bolesti.

Šta ako se infekcija Herpes simplex virusom  javi u trudnoći

Primarna infekcija majke u trudnoći predstavlja najveći rizik i za majku i za plod . Oko 40% dece rođene vaginalno kod majki sa primarnom infekcijom imaće HSV, a kod rekurente infekcije  0-4%.  Učestalost infekcije ploda  kod ponovljene  infekcije majke u trudnoći je 10 puta manji zbog protektivnog efekta antitela majke.  Infekcija  na kraju trudnoće će sa najvećom verovatnoćom da izazove infekciju ploda pošto nema antitela majke  koja prolaze posteljicu i štite plod.
Trudnice koje u momentu započinjanja porođaja nemaju znake infekcije , mogu se poroditi vaginalnim putem. Zaključak je da se Carski rez primenjuje samo ako su prisutne lezije na koži i simptomi Herpes simplek virus  infekcije prilikom započinjanja porođaja.